Azt gondoltam, ez a téma már lerágott csont és tele van a net ilyen cikkekkel, de sajnos a tapasztalat az, hogy vagy nem olvassák el ezeket, vagy nem megtalálhatók, így most „külső” kérésre leírok pár olyan gondolatot, ami alapján fel kell villannia a piros lámpának.
Kezdhetném a legegyszerűbbel, az árral, de mivel fogalmad sincs róla, mi a reális ár (hidd el, nincs) így ez alapján nem fogsz tudni választani. Ezen felül sajnos megjelentek a magukat szándékosan magasra pozícionáló kontárok is.
Talán a legbiztosabb módszer, ha azt elfogadod, hogy az esküvői szolgáltatókat a többi szolgáltató sokkal jobban ismeri, mint a menyasszonyok. Míg előbbieknek esetleg több tucat közös esküvőjük volt, utóbbiaknak csupán 1, és az alapján nehéz összehasonlító véleményt megállapítani.
Az első lépés a legnehezebb, megtalálni az első jó esküvői szolgáltatót. A legtöbb esküvő esetében az első dolog, amit lefoglalnak nem a szolgáltatók, hanem a helyszín, aki a kiajánlóba már javasolni fog különféle esküvői szolgáltatókat. Khmmm, ezeket kezeld fenntartásokkal, ez a fajta ajánlás az esetek többségében jutalékos rendszerű és ezzel szerintem a lényegre rá is világítottam. Természetesen vannak kivételek, így azért érdemes egy pillantást vetni rájuk, de fenntartásokkal.
Helyszín kiválasztása: az egyik legfontosabb szempont a logisztika. Ha sok vendégnek kell sokat utaznia akkor sok lemondásotok lesz. Fontos, hogy az árakat is egyben kezeljétek. Vannak helyszínek, ahol van /fő ár, ezen felül van terembérlet és vannak egyéb járulékos díjak is. Lehet, hogy /fő alacsonynak tűnik, de a végére ez az előny eltűnik. Van viszont a másik oldal is, amikor összességében a hely drágább mint a többi hasonló (saját esetem is ezt támasztja alá) de pl. az alap dekor amit a helyszín az árban biztosít 99%-ban elegendő is, így akár több 100e Ft-ot is megspórolhattok, ami már visszabillenti a mérleget a másik irányba.
FONTOS!
Semmit se foglaljatok le addig amíg nem vagytok tisztában az összes szükséges szolgáltatás árával, így a teljes esküvőtök várható költségvetésével. Ez talán mindenek előtt a legfontosabb a tanácsaim közül. Az elmult 1-2 évben megszaporodtak azok az esküvők, ahol néha nem értjük, hogy kerültünk oda. Olyan mértékű a különbség az egyes szolgáltatások szakmai színvonala között, ami sajnos képes tönkretenni a teljes lagzit.
A dátum miatt esélyesen mégis a helyszín lesz az első amit foglalni fogtok, és egyben ez a költségvetés legnagyobb tétele is (kb. 50% ha a menü / ital részét is ide vesszük)
Második elem talán a ceremóniamester lesz. Ez az egyik legnehezebb döntés, de a szerepe kiemelt, így érdemes nagyon alaposan körbejárni. Google a barátod, keress rá a nevére és nézd meg, mások mit írnak róla. Ha azt, hogy szép eladó lakásokat kínál és a sarki étteremben is jól süti az ételeket, akkor nem biztos, hogy Ő az emberetek, akkor neki ez csupán egy mellékes. Itt már érdemes szűrni arra is, hogy más esküvői szolgáltatók esetleg szokták-e őt ajánlani (pl.: menyasszonyi csoportokban amikor valaki cm-et keres). Ha nincs egyetlen redflag se, akkor jöhet a személyes találkozó. Egy cm esetében ez az egyik legfontosabb mérföldkő. Mennyire akarja eladni saját magát vagy mennyire érdekli őt a ti esküvőtök. Szolgáltatni akar vagy NEKTEK szeretne szolgáltatni. Érdemes esetleg rákérdezni, milyen neccessebb szituációkba keveredett már és ezeket hogy oldotta meg? (pl.: nem szomjas vendégek, program csúszások kezelése, stb.). Fontos szempont lehet a nyelvtudás is, ha a vendégek több országból érkeznek. Szintén red flag, ha nincs saját mikrofonja. Sajnos a zenei szolgáltatók sok sok rossz tapasztalattal rendelkeznek ahhoz, hogy a saját mikrofonjukat grátisz biztosítsák egy másik szolgáltató részére.
Ha minden tekintetben szimpatikus az illető és árban is vállalható, ne gondolkozzatok tovább. Innentől van egy nagyon erős támaszotok.
Kérdezzétek meg, Ő kikkel dolgozik szívesen, esetleg ha van kiszemelt emberetek, kérdezzétek meg, ismeri-e, mi a véleménye róla.
Mi esküvői szolgáltatók sok olyan részletet látunk, észreveszünk, amit az esetek többségében megfelelő csapatmunkával sikerül számotokra elfedni, de pontosan tudjuk, hogy ha XY helyett valaki más lett volna ott, akkor ez a probléma fel se merült volna. Többek között ezért is fontos, hogy a lehetőségekhez mérten olyan csapatot állíts össze, akik egymással is jól kijönnek, ismerik egymást, szívesen dolgoznak együtt. Hidd el, teljesen más lesz számodra a végeredmény.
Ugyanez igaz természetesen akkor is, ha nem a cm az első választásotok hanem a fotós vagy a dj vagy bármely másik szolgáltató, akinek bizalmat szavaztatok.
Red Flag az esküvői szolgáltatóknál:
DJ: megfelelő tagság (Mahasz, stb.) igazolásának hiánya. Ebben az esetben semmi garanciátok nincs arra nézve, hogy a zeneszámokat megfelelő minőségben fogja lejátszani. Nemrégiben összefutottam egy dj-vel egy esküvőn, aki Youtube-ról zenélt. Amikor épp elment a mobil net, a zene megszakadt, amikor épp nem volt a laptopja előtt, elindult a következő szám amit gyorsan leállított amikor észrevette, őskáosz volt amit csinált. Arról nem is beszélve, hogy a dj pultban gyújtott rá egy rendes hagyományos cigire és ott szívta el azt.
Fontos előre egyeztetni, hogy ha szükséges, tudja-e biztosítani a kültéri szertartást, tud-e erősítő bemenetet biztosítani a cm-nek, esetleg hang kimenetet a filmesnek.
DJ fénytechnika: ha a dj vagy valaki más (pl.: fénytechnikus) nem biztosít megfelelő hangulat fényeket, a fotós ha megfeszül se, fog tudni számotokra hangulatos buli képeket készíteni. Ezen felül ha olcsó kínai lámpákkal világít, még a videós is rágni fogja a kefét, mivel azok a lámpák szabad szemmel ugyan láthatatlanul, de villognak. Ez a videó felvételben nagyon csúnya hullámzó sávokat eredményez. Nagyon pro filmes rendelkezhet olyan technikával aminek a szinkron sebességét be lehet állítani pont megegyezőre a lámpa frekvenciájával, de mennyivel egyszerűbb az élet, ha nem kell ezzel is szenvedni. Érdemes megnézni olyan fotókat, amik olyan esküvőkön készültek, ahol Ő volt a dj. Azért nem videót, mert filmen pár pásztázó fénynyaláb (robotlámpa) is jól tud kinézni, fotón azonban ez a fajta világítás csupán pár kiégett fejű embert eredményez a nagy fekete tömegben.
Filmes és fotós: szándékosan egy kalap alá veszem a két szolgáltatót, mivel a feladatuk szinte ugyanaz, így a köztük lévő harmónia talán a legfontosabb. Mindketten ugyanazt az eseményt ugyanakkor és többnyire ugyanarról az ideális szögből szeretnék megörökíteni, ami megfelelő kommunikáció nélkül feszültséget fog szülni. Ez az a terület ahol a szolgáltatók szintje közötti szakadék komoly kihatással van a másik szolgáltatóra is. Egy gyenge fotós esetén egy szép hangulatos éjszakai szerztartás, gyertyafény keringő, stb filmje szanaszét lesz vakuzva, fordítva pedig ugyanez jelentkezik a másik oldalon brutál fényes fejlámpa formájában. Talán itt a legfontosabb, hogy amennyiben mindkét szolgáltatásra szükséged van, akkor olyan szakembereket keress akik rendeszeresen dolgoznak együtt, de külön-külön is megfelelő végeredményt tudnak felmutatni.
Mindkét esküvői szolgáltató esetében kérj teljes esküvős anyagokat. Lehetőleg olyan esküvőkről, amik sötét, kihívásokat jelentő helyszíneken zajlottak. (Mátyástemplom, Szent István Bazilika, Sziklatemplom, stb. csillagszórós kivonulás, gyertyafény keringő, éjszakai szertartások, lagzi esti táncos része) és ezen anyagokat véletlenül se mobiltelefonon nézzétek át hanem nagy képernyős számítógépen. Ha rendeszeresen életlenek a célpontok, mázgás (zajos) a háttér, akkor az illetőnek nincs megfelelő technikai háttere ilyen jellegű munkákhoz. Persze, ha nálatok nem lesz semmi ilyen, csak egy nappali polgári szertartás meg egy páros fotózás/film, akkor ez számotokra nem szempont.
Tartalékok, helyettesítések: kivétel nélkül minden esküvői szolgáltatónál fontosak a biztosítékok. Ez értendő a technikára és magára az emberre is. Mit csinál a fotós, ha tönkremegy a gépe? (nem az a kérdés, hogy tönkremegy-e, hanem az, hogy ez nálatok történik-e), mit tesz, ha lebetegszik és nem képes ellátni a vállalt feladatot? Ezeket pedig nem elegendő szóban megbeszélni, ezeknek a szerződésben is szerepelniük kell.
Öltözködés: kivéve, ha ti eleve másképp nem rendelkeztek róla, elvárható, hogy alkalomhoz illő öltözékben jelenlen meg az esküvői szolgáltató. Nem rövidnadrágban, nem szandálban, nem rövid ujjú pólóban. Sőt, amennyire lehet, a világos és rikító színek is kerülendők, mivel egy fotó/film hátterébe véletlenűl besétáló sötét ruhás alak sokkal kevésbé feltűnő, mint egy hawaii mintás póló.
Minden esküvői szolgáltató közösségi oldalain fogtok találni olyan képeket, amiket arról tett ki, ahogy épp dolgozik egy esküvőn, így elég hamar tetten érhető ez a fajta kritérium.
Szerződés és számla: az egyik legerősebb red flag! Ha nincs szerződés, nem kapsz számlát a pénzmozgásokról, ne is folytasd tovább a tárgyalásokat az adott szolgáltatóval. Nem kizárt, hogy csodás ember, remek szolgáltató, de ha netán mégse, és valami a vállalt szolgáltatás teljesítése során nem épp úgy alakulna ahogy azt megbeszéltétek, akkor nincs a kezetekben semmi, amivel az igazatokat érvényesíteni tudnátok.
Fontos, hogy szerepeljen a szerződésben, hogy mi az, amit vállalt, ki fogja elvégezni az adott feladatot, milyen fizetési feltételek mellett és milyen határidőkkel. Fontos, hogy a szerződés mindkét fél érdekeit egyaránt védje!
Amennyiben szeretnél az egyesületünk tagjaitól hasonlóan hasznos tanácsokat kapni, vagy kérdeznél, vagy esküvői szolgáltatót keresel éppen az esküvőtökre, keresd meg az egyesületünk zárt FB csoportját és csatlakozz!
Szerző: Agárdi Gábor – Digilab